Profesor Evduh Doina
„Nu cu forţa, ci prin joc, vor învăţa copiii!” – Platon
Prin magia care sălăşluieşte în interiorul lui, teatrul pătrunde în profunzimea sufletului uman şi dezvăluie comorile ascunse specifice spiritului omenesc.
La cursul de teatru folosesc JOCUL ca metodă de stimulare a climatului din care să poată izvorî activitatea creativă. Validitatea metodei de predare bazată pe inspiraţie este confirmată de rezultatul principal – elevii. Inspiraţia se referă aici la diagnosticarea necesităţilor grupului şi la aplicarea exact a acelor jocuri necesare pentru a-i rezolva problemele şi a-i dezvolta abilităţile.
De fapt, prin jocurile teatrale, copiii acţionează într-un context în care exprimarea sentimentelor este impicită, nu urmărită explicit Aceasta este piatra de temelie a dezvoltării opticii şi modului de expresie a copilului, temelie pe care începe să crească încrederea lui în valoarea, importanţa şi necesitatea personalităţii sale potenţial artistice dar, în orice caz, creativă.
Ceea ce realizaeză în mod excepţional cursul de teatru, nu este faptul că dezvoltă artişti, ci faptul că pune bazele dezvoltării unor personalităţi creative, dinamice, implicate, perfect adaptate şi chiar performante în cele mai diverse domenii.
Astfel, prin intermediul acestor cursuri, se urmăreşte dezvoltarea abilităţii de autocontrol a copiilor, prin metode şi tehnici specifice teatrului, împletite cu jocuri pentru dezvoltarea inteligenței emoționale. Exerciţiile practice, jocurile şi experienţele copiilor urmăresc:
• Creşterea nivelului de focalizare a atenţiei;
• Creșterea încrederii în forțele proprii și a stimei de sine;
• Extinderea volumului de memorare verbală şi vizuală;
• Creşterea abilităţii de înţelegere şi exprimare verbală;
• Creşterea abilităţii de identificare a trăirilor emoţionale a celor din jur şi a factorilor ce declanşează emoţii diverse, dezvoltarea inteligenței emoționale (recunoașterea emoțiilor și gestionarea lor);
• Creşterea abilităţii de a exprima propriile emoţii şi de autocontrol al reacţiilor distructive (furie, impulsivitate);